مقالات

سندرم پیش از قاعدگی

 

سندروم پیش از قاعدگی یا پی ام اس حالتی است که بسیاری از خانم‌ها قبل از پریود تجربه می‌کنند. اگر جز افرادی هستید که در فاصله بین تخمک‌گذاری و شروع پریود دچار علائم عاطفی و فیزیکی می‌شوید، این مقاله کوتاه برای شما مناسب است.

علائم قاعدگی(PMS) پنج تا ۱۱ روز قبل از قاعدگی شروع می‌شود و به طور معمول با شروع قاعدگی از بین می‌رود. علت  PMS  ناشناخته است اما ممکن است به تغییر سطح هورمون‌های جنسی و سروتونین در ابتدای چرخه قاعدگی مربوط باشد.

چرخه قاعدگی زنان به طور متوسط ۲۸ روز طول می‌کشد. تخمک گذاری، در روز ۱۴ و قاعدگی یا خونریزی در روز ۲۸ چرخه اتفاق می‌افتد. علائم PMS می‌تواند از حدود روز ۱۴ شروع شود.

علائم PMS معمولاً خفیف یا متوسط است. تقریباً ۸۰ درصد زنان یک یا چند علامت را گزارش می‌کنند که به طور قابل توجهی بر عملکرد روزانه تأثیر نمی‌گذارد. 20 تا ۳۲ درصد زنان علائم متوسط تا شدیدی را گزارش می‌کنند که برخی از جنبه‌های زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد

نشانه PMS

سطح استروژن و پروژسترون در زمان‌های خاصی از ماه افزایش می‌یابد. افزایش این هورمون‌ها می‌تواند باعث تغییرات خلق و خو، اضطراب و تحریک‌پذیری شود. استروئیدهای تخمدانی همچنین فعالیت را در قسمت‌هایی از مغز که با علائم قبل از قاعدگی مرتبط است، تعدیل می‌کنند.

علائمی نظیر درد، تغییر اشتها، تورم، خستگی، نفخ، سینه های دردناک و جوش و آکنه از دیگر علائم سندرم پیش از قاعدگی هستند.

 

چگونه PMS را بهبود دهیم؟

نمی‌توانید سندرم پیش از قاعدگی را درمان کنید؛ اما می‌توانید برای تسکین علائم PMS خود اقداماتی انجام دهید. در صورت ابتلا، گزینه‌های درمانی عبارتند از:

  •  نوشیدن مایعات فراوان برای تسکین نفخ شکم
  •  داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای بهبود سلامت و سطح کلی انرژی، که به معنای خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات و کاهش مصرف قند، نمک، کافئین و الکل است.
  •  مصرف مکمل‌هایی حاوی اسید فولیک، ویتامین  B6، کلسیم و منیزیم برای کاهش گرفتگی عضلات و تغییرات خلقی
  •  مصرف ویتامین D برای کاهش علائم  PMS 
  •  حداقل هشت ساعت خواب در شب برای کاهش خستگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *